Publikacje naukowe
Mindfulness practice leads to increases in regional brain gray matter density.
Psychiatry Research: NeuroimagingHölzel B.K., Carmody J., Vangel M., Congleton, Yerramsetti S.M., Gard T., Lazar S.W.
Terapeutyczne interwencje, w których stosuje się medytację mindfulness – uważności stają się coraz bardziej popularne, ale do tej pory niewiele było wiadomo na temat mechanizmów neuronalnych skojarzonych z tego typu interwencjami. Zauważono, że udział w MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction) – kursie redukcji stresu w oparciu o rozwój uważności, jednym z najpopularniejszych programów rozwijających uważność ma pozytywny wpływ na psychiczne samopoczucie psychiczne i łagodzenie objawów wielu schorzeń. W publikacji przedstawione zostały badania uczestników kursu (przed i po) i wpływ mindfulness na zmiany w istocie szarej mózgu.
Programy nauczania uważności dla dzieci i młodzieży – z perspektywy szkolnictwa polskiego. Przegląd Badań Edukacyjnych, Metaanalizy Badań Edukacyjnych
Dębska A., Jacennik B. (2016)
Stress reduction correlates with structural changes in the amygdala.
Social Cognitive and Affective NeuroscienceHölzel B.K., Carmody J., Evans K.C., Hoge E.A., Dusek J.A., Morgan L., Pitman R.K., Lazar S.W.
Stres wpływa negatywnie na zdrowie i zwiększa ryzyko wystąpienia wielu chorób. Badania neurobiologiczne wskazały, że ciało migdałowate (amygdala), niewielka struktura w mózgu i część układu limbicznego, która pobudza współczulny układ nerwowy odgrywa istotną rolę w odpowiedzi na stres (powstawaniu reakcji obronnych organizmu, nieprzyjemnych emocji i lęku). W przeprowadzonych badaniach obserwowano zależność pomiędzy postrzeganiem stresu a zmianami jakie zachodzą w ciele migdałowatym.
Uważność jako ponadkulturowe wyzwanie dla polskiej edukacji, w: N. Majchrzak, A. Zduniak (red.), Edukacja międzykulturowa w warunkach kultury globalnej. Od rozwiązań definicyjnych do praktycznych zastosowań
Edukacja XXI w., T1/30, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, Poznań. Radoń S. (2013)